דלג על צור קשר

21/07/2022

גופים זרים - ריקולים שונים

צרפת – שברי זכוכיות בנקניק יבש עם אגוזי לוז של חברת Le Galibier

לוקסמבורג – עצמות שלד דיונון בצינורות דיונון של חברת Pescanova

ארה״ב – שברי זכוכית ביוגורטים צמחיים מטעמים שונים של חברת Eat Real תחת המותג Culina

ארה״ב – שברי מתכת בבשר טחון המיוצר בחנות NJ ShopRite

ארה״ב – חתיכות פלסטיק מוצרי מאפה בריאים של חברת Enjoy Life

ארה״ב – שאריות מתכת במוצרי טופינג מבייקון של חברת Smithfield Packaged Meats

ליסטריה מונוציטוג'נס - ריקולים שונים

ארה״ב – אריזות בצל של חברת A&M Farms שנמכרות ברשת Publix. לא דווח על תחלואה

בלגיה – גבינת קשיו טבעוניותCamemVert  של חברת Act on Eat תחת המותג Tomm’Pousse

צרפת – חסה אייסברג כשרה מוכנה לאכילה של המותג  Florette

צרפת – מוצרי סלמון נורווגי מעושן של חברת Bourgain et Fils המופצים לחברות קייטרינג

הולנד – פלאפל טבעוני מסדרת ה-Lekker Veggie המשווק תחת המותג הפרטי של רשת Jumbo. לא פורסם מי מייצר את המוצר עבור הרשת.

קנדה – פטריות מסוג King Oyster של חברת TWA Fungi

זיהום מיקרוביאלי - ריקולים שונים

צרפת – טארטלטים עם תות שדה המיוצרים בייצור פנימי על ידי רשת קרפור בגלל זיהוי סלמולנה. המוצר הופץ למספר חנויות ברשת.

ארה״ב – סלמונלה במזון מצונן מוכן לאכילה לכלבים של חברת Freshpet Select

ארה״ב – חטיפי חלבון בשם “Banana Cream Pie Puffs” של חברת Built Brands. בחטיפים נמצאו חיידקי א. קולי. לא פורסם על איזה זן מדובר.

ארה"ב - ליסטריוזיס בגלידה

olaf
    המרכז לבקרת מחלות ומנהל המזון והתרופות בארה"ב הצליחו לקשור בין גלידות המיוצרות על ידי Big Olaf Creamery במדינת פלורידה לבין התפרצות של ליסטריוזיס. לפי מה שידוע לינשוף עד היום ישנם 23 מאושפזים, מקרה מוות אחד ואשה אחת הפילה.

הוכרז על ריקול של כל מוצרי החברה והפסקת הייצור. החקירה בעיצומה. הינשוף ממשיך לעקוב.

בלגיה - זוהה מקור הסלמונלה שזיהמה את קווי השוקולד של Barry Callebaut

barry
    העיתון The Brussels Times מדווח שאותר מקור הזיהום אשר גרם לענקית השוקולד לסגור את מפעלה ב-Wieze. לטענת החברה, החיידקים התגלו בבדיקה פנימית של החברה וככל הידוע לא נגרמה תחלואה. התחקיר הוביל לחומר הגלם לציטין, המשמש חומר מתחלב.

לינשוף נודע כי הלציטין סופק ממפעל הונגרי שנמצא בבעלות חברת השמנים הבלגית Vandamme. מהנהלת ספקית הלציטין נמסר, שהם שוללים את נוכחותו של החיידק במפעל ההונגרי, ושנמצאו חיידקים ברכב ההובלה. כעת נבדק החשד שמקור הזיהום הוא בהובלה.

אירוע זה מתרחש בצל אירוע Ferrero הבלגית, שמוצרי השוקולד שלה היו מעורבים מוקדם יותר השנה בהתפרצות סלמנולוזיס עם מעל 300 מקרי תחלואה מדווחים ברחבי העולם. הגורם היה, ככל הנראה, שומן חלב (AMF) שיובא מאיטליה.

ארה"ב - גל של ריקולים בעקבות הימצאות סלמונלה בחמאת בוטנים

JIF
    מנהל המזון והתרופות בארה"ב מפרסם הודעה על ריקול של עשרות מוצרים ממותגים שונים אשר עלולים להיות נגועים בסלמונלה מזן Senftenberg. מסתבר, שכאשר ביצעו ריצוף גנטי (WGS) לחיידק שגרם לתחלואה, מצאו התאמה לזן של סלמונלה שאותר במפעל לייצור חמאת הבוטנים Jif של חברת J.M. Smucker בשנת 2010!

המרכז לבקרת מחלות דיווח על לפחות עשרה מקרי תחלואה מאומתים הקשורים לחמאת הבוטנים ומוצריו.

ארה"ב - הסתיימה חקירת אירועי הזיהום במזונות לתינוקות של Abbott Nutrition

abbott
    המרכז לבקרת מחלות (CDC) בארה"ב חוקר מאז חודש ספטמבר 2021 מקרי תחלואה בקרב תינוקות מהידבקות בחיידק קרונובקטר סקזקי. החיידק אינו מהווה סיכון עבור כלל האוכלוסיה, אך ידוע כפתוגן עבור תינוקות, ובמיוחד פגים.

באירוע המדובר זוהו ארבעה מקרים, מתוכם שני מקרי מוות. תחקיר אפידמיולוגי הוביל לתחליפי חלב של חברת אבוט, תחת המותג EleCare, המיועד לתינוקות עם אלרגיה. החברה הורידה מהמדפים את כל האצוות הקשורות לאצוות שנצרכו על ידי התינוקות שנפגעו. ראוי לציין, שלא נמצאו חיידקים במוצרי החברה וכי חיידקי קרונובקטר שנמצאו בדיגום סביבתי במפעל של החברה בסטורג'יס מישיגן לא תאמו את הפרופיל הגנטי של החיידקים שבודדו מהתינוקות החולים. יתרה מזו, לא נמצאה התאמה גנטית בין הזנים שפגעו בתינוקות השונים.

על אף שרק חלק קטן מהמוצרים נחשדו, החברה סגרה את המפעל כולו בחודש פברואר 2022, מהלך שגרם למחסור מתוקשר בתחליפי חלב לתינוקות בארה"ב ובמקומות נוספים בעולם. בחודש יוני 2022 המפעל נפתח מחדש, אך כעבור ימים ספורים נסגר שוב בגלל שטפונות. בתחילת יולי 2022 המפעל החל לייצר שוב את כל המוצרים.

קנדה - ריקול של פטל קפוא בגלל נורו-וירוס

raspberries
    שלטונות הבריאות בקנדה מזהירים את הציבור מפני צריכת מוצרים מסוימים המכילים פטל מחשש להדבקות בנורו-וירוס. מדובר באצוות מסוימות של פטל שהגיע לקנדה קפוא מסין. מהפרסומים לא ברור מה הנסיבות שהובילו לריקולים, מכיוון שלא דווח על תחלואה, ונגיפי נורו לא כלולים בבדיקות איכות שגרתיות.

הינשוף מזכיר שהיו מספר התפרצויות לא קטנות בעולם בעקבות נוכחות של נגיפים במזון קפוא, במיוחד תות שדה ופירות יער.

ארה"ב חגגה עצמאות - פיקניק בלי סלט תפוחי אדמה?!

potato
    רגע לפני חגיגות יום העצמאות התבצע ריקול למוצר פיקניק אהוב ביותר – סלט תפוחי אדמה מוכן לאכילה של רשת השיווק Hy-Vee

כשיש ספק אין ספק: הרשת החליטה על ריקול יזום לאחר חריגות שהתגלו בפס הייצור של הסלט האהוב. לאור העובדה שהמעבדות יצאו גם הן לחופשת חג ותשובות היו מתקבלות רק לאחר 7-10 ימים, החברה העדיפה לא להסתכן ולערוך ריקול מיידי למוצרים.

הריקול כלל מספר אריזות במספר גדלים וזהירות החברה השתלמה, כיוון שלא התקבלו תלונות או דיווחים על תחלואה בעקבות צריכת המוצר.

הינשוף ממשיך לעקוב.

סטארבקס - ליסטריה או היסטריה?

starbucks
    לכבוד הקיץ סטארבקס השיקו תפריט קיצי רענן, אך כוכב אחד עולה קיבל 15 דקות תהילה (או יותר נכון 5 ימי תהילה) ומהר נקרא לרדת מהמדפים.
    לא ברורה הסיבה לריקול היזום והמסתורי של סטארבקס לכריך עוף, חמאת מייפל וחביתה שביצע הופעת בכורה קצרה מאוד. החברה טוענת כי לא היה שום חשד לזיהום ביולוגי של המוצר וכי הוחלט להורידו מהמדפים כיוון שלא עמד בסטנדרט הרשת ולא בגלל התערבות ה-FDA.

מנגד, חובבי הרשת שטעמו מהמוצר החדש התלוננו ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט כי הם סובלים מתסמיני מחלה לאחר שצרכו את המוצר (בחילות, הקאות ושלשולים). כוכבי הטיקטוק ודומיו קראו לחבריהם ועוקביהם להתפנות לבית החולים במקרה שצרכו את המוצר ואינם מרגישים בטוב.

מעבר לתסמיני מחלה התואמים לליסטריה או סלמונלה לפי ד״ר טיקטוק, הצרכנים התלוננו גם על נוכחות עצמות וגידים בעוף ואף מקרים של עוף לא מבושל.

נראה, שהסיבה האמיתית להורדת הפריט מהתפריט תישאר תעלומה, אך בהחלט נראה כי היו מספיק סיבות לכך.

מה הזמן מסמן לי? זה הכל שאריות של בישולים

cereus
    מי מאיתנו לא מבשל תבשיל ומשאיר אותו על הכיריים להתקרר לפני שמכניסים למקרר? מי? רק מי שלא השתתף מעולם בהדרכות של שר יעוץ והדרכה או לא קורא חדשות מהינשוף.

לאחרונה חוזר לכותרות סיפור שפורסם לפני כמה שנים על סטודנט צעיר בן 20 שבישל לעצמו פסטה שתספיק לו לשבוע ימים. הצעיר אחסן את הפסטה בקופסא על השיש בטמפרטורת החדר וכל פעם חימם לו קצת.

ביום החמישי הייתה זו מנת הפסטה האחרונה שלו. הצעיר חימם לו מנה והרגיש כי טעמה מוזר אך ייחס זאת לרוטב עגבניות החדש שניסה. לאחר הארוחה הוא יצא לפעילות ספורטיבית במהלכה החל להרגיש לא טוב. הוא שב לביתו לאחר 30 דקות כשהוא סובל מכאב בטן, בחילות וכאב ראש. הוא שתה מים והלך לישון בתקווה שהתחושה הרעה תחלוף כשיקום.

בבוקר למחרת הוא לא התעורר לשיעורים וכשהוריו עלו לבדוק לשלומו מצאו אותו חסר חיים בחדרו.

בנתיחה לאחר המוות ובחינת מנת הפסטה שאכל נתגלה כי האוכל היה נגוע בחיידק Bacillus cereus הידוע כגורם להרעלת מזון המכונה "Fried Rice Syndrome".

חיידק זה עלול לגרום לאחת משתי מחלות עקב יצור רעלן. הראשונה, מחלה הקאתית, מאופיינת בבחילה והקאות, עייפות כללית ולעיתים גם שלשול. סימפטומים אלה דומים לסימפטומים הנגרמים כתוצאה מהרעלת מזון הנובעת מ-Staphylococcus aureus .

השנייה, הינה מחלה שלשולית, המאופיינת בשלשול מימי, התכווצויות מעיים, המלוות לעיתים בבחילה ובהקאות. בהרעלת מזון גדולה שהתרחשה בארה"ב דווחו גם כאבי גוף, חום וצמרמורות. סוג זה של הרעלת מזון דומה לזה הנגרם כתוצאה מ-Clostridium perfringens.

לרוב ההחלמה מתרחשת תוך 24 שעות ללא סיבוכים כלשהם. עם זאת, בעבר דווח על מקרי תמותה בעקבות עיכול של הרעלן הגורם להקאות כפי שמתואר בסיפורו של הצעיר.

בצילוס צראוס חובב מזונות עמילניים כמו אורז אך עלול לזהם כל מזון. כמו חברו המוזכר לעיל, קלוסטרידיום פרפרינג'נס, החיידק מייצר נבגים העמידים לתנאי בישול רגילים, שלא הגיעו ל-121 מע"צ הנדרשים להשמיד נבגים. כך תבשילים כמו פסטה ואורז, שבושלו בטמפרטורה הקוטלת חיידקים וגטטיביים, עלולים להכיל עדיין נבגים אחרי הבישול. כל עוד המזון נצרך חם או קר, הנבגים לא חוזרים למצב וגטטיבי ולא יכולה להיווצר תחלואה. אך אם המזסון המבושל שוהה בטווח הטמפרטורה המסוכן, לא חם ולא קר, הנבגים הופכים לחיידקים והמזון הופך למסוכן.

זו הסיבה שיש לשים מזון חם מייד במקרר אם לא מתכוונים לאכול אותו מיד.

ארה"ב - טונה יורדת מהמדפים בגלל PFAS

bee
    חברת
    Bumble Bee  הוותיקה, שנמצאת בבעלות ענקית הטונה מטאיוואן FCF, ביצעה ריקול לשימורי צדפות מעושנות לאחר שה-FDA  מצא רמות גבוהות מעל המותר של PFAS במוצר. מדובר במוצר שיוצר על ידי יצרן משנה בסין. לא דווחה תחלואה בהקשר של צריכת המוצר.

קבוצת המזהמים המכונה PFASב(per and polyfluoroalkyl substances) כוללת תרכובות המיוצרות באופן סינתטי, ביניהן פחממנים המותמרים על ידי קבוצות פלואור מרובות. תרכובות אלה מיוצרות בידי האדם ומשמשות ליצירת ציפויים ומוצרים העמידים בפני חום, שמן וכתמים. ניתן למצוא תרכובות ממשפחת ה-PFAS  בציפויי מחבתות וסירים, כתוספים דוחי שמן ומים, בבגדים, באריזות מזון ובחומרי בידוד של חוטי חשמל. בנוסף, משמשות תרכובות אלה גם כמעכבי בעירה בקצפי כיבוי המשמשים לכיבוי שריפות של נוזלים דליקים (כגון דלקים) ולכן נעשה בהן שימוש נרחב בעולם התעופה האזרחי והצבאי.

מהספרות עולה, כי חשיפה ל PFAS עלולה לגרום להשפעות על הכבד, על מערכת החיסון ועל ההתפתחות. עוד עולה כי אוכלוסיות שצרכו מי שתייה מזוהמים ב PFAS במשך לפחות שנה, סבלו מעלייה ברמת הכולסטרול, פגיעה בבלוטת התריס, סיכויים מוגברים לתחלואה בסרטן וכן עלייה בשיעורי ההשמנה בילדים.

מה למדנו ביום המחלות הזואונוטיות העולמי ב-6/7?

onehelath
    לכבוד יום זה ארגון הבריאות העולמי (WHO) השיק מפה עולמית המתייחסת לאיום ההולך וגדל של מחלות זואונוטיות (מחלות המועברות מבעלי חיים לאדם). בני האדם הולכים ומתפשטים על יותר שטחים ברחבי העולם שהיו שייכים בעבר לבעלי החיים בלבד. השילוב של התפשטות האדם ביחד עם עלייה בתדירות אירועי האקלים הקיצוניים יחד עם צמצום משאבים זמינים, גורמים לגדילה משמעותית בשכיחות מחלות זואונוטיות ברחבי העולם.

טמפרטורות גבוהות מעצימות את הצמיחה, ההישרדות וההתפשטות של מחלות רבות שיכולות לעבור מבעלי חיים לבני אדם על ידי מגע ישיר, דרך וקטורים או דרך מזון ומים נגועים. ככל שהאינטראקציות בין חיות בר לבעלי חיים מבויתים ולאדם יהפכו נפוצות יותר, כך גם ההעברה וההפצה של מחלות זואונוטיות יהפכו נפוצות יותר.

שינויי מזג האוויר הקיצוניים גורמים לשינויים בהתנהגות בעלי חיים ואדם. הם משנים את הקרקע ועלולים לתרום לזיהום מים באמצעות נגר המכיל פתוגנים ורעלים המצויים בו. דבר זה יכול להוביל גם לזיהום המזון אותו אנחנו צורכים.

הדרך לעצור את עליית שכיחות המחלות היא שיתוף פעולה בין וטרינרים, ספקי שירותי בריאות, ביולוגיים ומדעני איכות סביבה לסייע בבנייה ותכנון של תוכניות מניעה ומעקב תחת הכותרת - "בריאות אחת" (One Health).

כמה עובדות מעניינות:

• חלק מהמחלות המדבקות בין בני אדם, כמו HIV, החלו כזואונוזות, אך מאוחר יותר עברו מוטציה והחלו להיות מועברות מאדם לאדם.
    • טמפרטורות גבוהות משפיעות על קצב ופיזור עקיצות מפרוקי רגליים מעבירי מחלות, כגון יתושים, קרציות, זבובי חול וכו׳.
    • תנאי מזג אויר קיצוניים, כולל גלי חום, יוצרים עקה בקרב מכרסמים וגורמים להם להעתיק את מגוריהם לתוך בתים בחיפוש אחר מזון ומים.
    • גשמים עזים יוצרים אתרי רבייה פוטנציאלים וצמחייה צפופה ליתושים. גדילה בכמות היבולים ביחד עם גשמים עזים מעודדים התרבות מכרסמים והתרחבות האוכלוסייה שלהם.
    • מחלות רבות כגון מלריה, לשמניה ומחלת ליים צפויות להרחיב את תפוצתן לאיזורים חדשים בעקבות ההתחממות הגלובאלית.

אוסטרליה - שובו של הדונאט

donuts
    190 תלונות הוגשו על הרעלת מזון לכאורה בעקבות צריכת דונאטס מחנות Mrs. Kim's Donuts  בקינגסטון, סמוך לבירת אוסטרליה, דבר שגרם לסגירת דלתות החנות בדצמבר 2021.

החשד העיקרי היה כי מדובר בנורו-וירוס ולאחר תשאול של 291 אנשים 224 מתוכם דיווחו על תסמינים. באפריל 2022 הודיעה החנות על פתיחה מחודשת תחת הנהלה חדשה.

עד כה הכל טוב... נמשיך לעקוב

שארם-א-שייח' - טרגדיה בחופשה משפחתית

sharm
    משפחת מירבילה, תיירים מאיטליה, לא דמיינו בחייהם שהחופשה המושלמת שלהם בחופי שארם היפים תסתיים עבור ההורים בבית החולים ועבור בנם אנדריאה בן השש בבית הקברות. על פי הדיווח בעיתון לה-סטמפה, המשפחה חלתה ככל הנראה בהרעלת מזון חריפה. הם הועברו לאשפוז ואנדריאה נפטר בבית החולים.

מהנתיחה של גופתו של אנדריאה, לא ניתן היה לקבוע מה גרם למותו. כמו כן, חקירת המשטרה בשארם לא העלתה דבר. בכפר הנופש בו המשפחה שהתה לא דווח על מקרי תחלואה נוספים, כך שלא ניתן לקבוע בוודאות שמדובר בהרעלת מזון כפי שנמסר בתחילה, אך לא ניתן לשלול זאת.

כעת, משטרת פלרמו, עיר מגוריה של המשפחה, חוקרת את האירוע. נמשיך לעקוב.

ארה"ב - ככל הנראה פוענחה הרעלת המזון המסתורית שפוגעת בכבד של לקוחות Daily Harvest

crumbles
    חקירה נרחבת נערכת לגבי מקור להרעלת מזון מהמוצר עדשים צרפתיות ופירורי כרישה של ענקית משלוחי המזון
    Daily Harvestעד כה ה-FDA, סוכנויות של המדינה ומעבדות פרטיות לא הצליחו למצוא את מקור הרעלות המזון שכן כל בדיקות המעבדה חוזרות שליליות לפתוגנים נישאים במזון, אלרגנים וטוקסינים.

זמן קצר לאחר השקת המוצר המדובר החלו להגיע תלונות על הרגשה לא טובה בקרב משפיענים מתחום מזון הבריאות. הסימפטומים המתוארים כוללים סוג של כשל כבד כשחלק מהנפגעים בתקרית נאלצו לעבור הסרת כיס מרה והרבה אנשים מתאשפזים ללא אבחון ברור של הבעיה ממנה סובלים.

כעת, מנכ"לית החברה מוסרת שאותר הגורם לאירוע. מדובר, לדברי החברה, בקמח המופק מזרעי עץ ה-tara, צמח הגדל במדינת פרו. הקמח נחשב מקור חלבון פופולרי למזונות טבעוניים. החברה לא יודעת מה לא בסדר בחומר הגלם והיא הידיעה למסקנה על בסיס העובדה שזהו חומר הגלם היחיד במנת העדשים שלא נמצא באף מוצר אחר.

בתוך כך ד"ר ג'ון רוג'רס, מומחה בטיחות המזון של Consumer Reports, כתב עת צרכני בלתי תלוי, ממליץ להימנע מצריכת קמח טרה עד להתבהרות התמונה.

עם הפרסום של חברת דיילי הרווסט לגבי החשד שלהם, חברת Revive Superfoods עשו אחד ועוד אחד והודיעו על הפסקה מיידית של שיווק של משקה קפוא המכיל קמח טרה ואשר נקשר לתלונות צרכנים על תסמינים זהים לתסמינים מהם סובלים לקוחות דיילי הרווסט.

יצוין שגומי טרה הוא תוסף מזון מאושר (E 415) המשמש חומר מסמיך כתלחיף לגואר גאם. בכל ההערכות הטוקסיקולוגיות שנעשו לא נמצא סיכון לבריאות האדם מתוסף זה.

הערכת מסוכנות של E 417 ע"י EFSA ב-2017

איטליה - נעצר גבר בן 47 בחשד לסחיטת חברות מזון תוך איום להרעיל מוצרים

italy
    משטרת רומא עצרה חשוד בן 47 בעקבות חקירה ממושכת בשיתוף אורופול.

הגבר חשוד כי איים על חברות מזון ברחבי אירופה כי ירעיל מים מינרלים ומוצרי מזון נוספים שלהם בעזרת ציאניד, רעל עכברים ותליום אם לא ישולם לו כופר באמצעות מטבע קריפטו.

לא פורסם אם חברות נענו לאיומי הסחיטה או לא. בינשוף מזכיר שהערכת סיכונים העוסקת בפגיעה זדונית (TACCP) צריכה לכלול, בין היתר, תרחישי סחיטה.

ארה"ב - הפטיטיס A בתות שדה

strawberries
    ה-FDA  פתח בחקירה בחשד כי תותים טריים אורגניים שיובאו לארה"ב ממקסיקו, תחת המותגים FreshKampo או H-E-B עלולים להיות נגועים בהפטיטיס A. מדובר ברשימה ארוכה של רשתות שיווק, אך להבדיל מאירועים דומים בעבר, האזהרה לא כוללת ריקול כי מזמן פג תוקפם של התותים והם לא נמצאים יותר בערוצי הסחר. החשש הוא ממקרים בהם אנשים הקפיאו תות שדה והוא שמור כעת במקפיא. לכן יצאה הודעה לציבור הרחב ולשוק המוסדי לוודא שאין תותים מהאצווה הבעייתית באחסון בהקפאה.

חשוב לזכור שנגיפים, כמו חיידקים וטפילים חד תאיים, אינם מושמדים בהקפאה.

ארה"ב - נזקקים נזקקים לחיסון נגד הפטיטיס A

mow
    סניף לונג ביץי קליפורניה של ארגון הצדקה Meals on Wheels הודיע לחלק מהנזקקים המקבלים ארוחות חמות לביתם, כי ייתכן שהם נחשפו לנגיפי הפטיטיס A. לפי דיווח של חדשות ה-Long Beach Post ניתן להבין כי אחד המתנדבים חלה בנגיף וככל הנראה גרם לחשיפה. הדבר לא נכתב במפורש כדי לשמור על פרטיות.

בארה"ב, להבדיל מישראל, חיסון נגד הפטיטיס A אינו כלול בסל החיסונים הלאומי והוא ניתן רק במקרים מיוחדים. כאשר יש חשיפה מסוג זה, נהוג לחסן את הנחשפים עם נוגדנים. זמן הדגירה של הנגיף הוא כשלושה שבועות, שבמהלכם האדם הנגוע כבר מפריש נגיפים בצואה, ולכן כשמתגלה חולה שעובד עם מזון ממליצים לכל מי שבא במגע עם המזון שלו המהלך החודש האחרון לקבל חיסון פסיבי של נוגדנים.

עבור לתוכן העמוד